Peter van Vlerken, Eindhovens Dagblad, 2011

Arnoud Rigter: poëtische kathedralenbouwer

EINDHOVEN – Arnoud Rigter presenteert vrijdagavond vanaf 19.00 uur zijn nieuwe dichtbundel ‘Het duimzuigend fossiel’ bij de Eindhovense boekhandel Spijkerman. De komende tijd zijn daar ook tekeningen van Rigter te zien.

Op donderdag 10 februari om 20.30 uur wordt de bundel officieel ten doop gehouden in kunstenaarscentrum TAC, eveneens in Eindhoven.

Rigter is voormalig stadsdichter van Eindhoven. Hij beëindigde zijn functie vorig jaar met de uitgave van ‘De onaangebroken stad’, een wonderlijke bundel waarin Rigter liet zien dat zijn talent veel verder reikt dan alleen het rangschikken van regels op papier. Het was een hallucinerend geheel van gedichten, tekeningen, grafische grapjes en een dvd met video-opnamen van zijn optredens.

Ook zijn jongste bundel is een dergelijk ‘Gesamtkunstwerk’. Aan de ene kant is het ouderwets handwerk, aan de andere kant een modern multimediaal project. Er staan potlood- en pentekeningen in, zwart-wit en in kleur, waarin met dezelfde middelen uitgeschreven gedichten zijn verwerkt. Rigter, die aan de TU/e architectuur studeerde, toont zich in woord en beeld een kathedralenbouwer, waarbij het menselijk lichaam evengoed als een kathedraal kan worden beschouwd.

‘Het duimzuigend fossiel’ moet je vooral zien in plaats van lezen, naar zijn gedichten moet je vooral luisteren op de bijgevoegde audio-cd. Daarbij kun je maar het beste je ogen sluiten en je laten meevoeren door de woorden van Rigter, zijn voordracht tezamen met andere stemmen, de muziek en de geluidseffecten. Het is een vreemd, maar fascinerend samenspel. Een maf soort theater.

Als in een kathedraal is het raadzaam niet alle details van ‘Het duimzuigend fossiel’ in je proberen op te nemen, laat staan te doorgronden. Daar zou je makkelijk tureluurs van kunnen worden. In een bijgevoegd persbericht laat Rigter weten dat hij samen met enkele anderen de ter ziele gegane dichtersvereniging Opwenteling nieuw leven wil inblazen. Afgemeten aan deze bundel gaan we nog wat meemaken daar.